Tekstversie

U bevindt zich hier:

Geloofsopbouw

Streuper&Streuper

Prikkels

Discussie

Zoeken naar:

Algemeen:

Startpagina

Wie heeft er voorrang?

De Heer Jezus stierf, omdat Hij 'mij heeft liefgehad', zegt de Schrift. Maar dat is niet de enige reden. Ergens anders staat dat Hij 'om mijn broeder is gestorven'. De eerste tekst ligt bovenaan op mijn stapeltje parate bijbelteksten. Het staat in Gal.2:20 (dat hoef ik u waarschijnlijk niet meer te vertellen). Maar waar in de Bijbel staat ook al weer dat laatste vers te lezen? Weet ü het soms?
Bij het overdenken van het eerste vers word ik in de eerste plaats getroffen door de grote liefde van Christus voor mij persoonlijk 'Mijn broeder' raakt hier wat op de achtergrond omdat Paulus onze toewijding wil stimuleren om onze Heiland metterdaad lief te hebben.
Maar wanneer het tweede vers voor mijn aandacht komt, begrijp ik, dat de Heer het minstens zo belangrijk vindt dat ik denk aan 'mijn broeder voor wie Hij stierf'. Aan hem moet ik voorrang verlenen.
Naarmate blijkt dat ik 'mijn broeder om wie Christus is gestorven' liefheb, heb ik kennelijk ook iets begrepen van Gal.2:20. Die twee teksten horen bij elkaar als man en vrouw die samen een onafscheidelijk 'echtpaar' vormen. Voor het geval u 'de tweede tekst' (ook) niet paraat hebt, wil ik u wel verklappen dat u hem kunt vinden in Rom.14:15 (vgl. 1Kor.8:11). Eigenlijk hoort deze bovenaan op het stapeltje parate bijbelteksten te liggen. En daarna, direct daaronder, Gal.2:20!
'Ik ben met Christus gekruisigd en ik leef niet meer,
maar Christus leeft in mij;
en wat ik nu leef in het vlees,
leef ik door het geloof in de Zoon van God,
die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.'
Ontwaak u die slaapt



00001119